سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خودت را آزمایش کن 1

نشانه های اجابت دعا

قَالَ إِذَا اقْشَعَرَّ جِلْدُکَ وَ دَمَعَتْ عَیْنَاکَ وَ وَجِلَ قَلْبُکَ فَدُونَکَ دُونَکَ فَقَدْ قُصِدَ قَصْدُک‏

 امام صادق (ع) فرمود: هر وقت پوست بر تنت جمع شد و اشگت روان و دلت لرزان گردید آن حال را بگیر و از دست مده که حاجتت مورد توجه حق قرار گرفته است.

بسم الله الرحمن الرحیم

اهل بیت علیهم السلام بعد از قرآن بیان کننده حقایق و خصوصیات روحی و معنوی انسانها هستند و علم آنها لدنی است و نقصی در آنها نیست اگر تمام روایتهای که از اهل بیت (ع) در مورد روانشانسی ؛ جامعه شناسی ؛ اقتصاد ؛ سیاست و غیره بیان و به زبان روز ترجمه می شد و دانشمندان از آنها استفاده می نمودند یقینا جامعه امروزی به جایگاهی بالاتر و والاتر رسیده بود که اکنون ما در آن هستیم .

علم دانشمندان تجربی است و با خطا و اشتباه همراه است اما علم معصومین علم الهی است و خطای در آنها نیست اگر انسانها گفته های آنها را در مسیر زندگی سرمشق خود نمایند آسایش و آرامش دنیا و آخرت را خواهند داشت.

در این مختصر روایتها و احادیثی از معصومین (ع) را گردآوری نمودیم که علاوه بر شیرین و جذاب بودن به بررسی  خصوصیات انسان و نشانه های آن را به زبان ساده و قابل فهم ارائه می دهد . تا خصوصیات سالم را از خصوصیات ناسالم تشخیص بدهیم و خود را با آن بسنجیم.            

همانطوریکه انسان بدن طبیعی خود را در معرض آزمایش قرار می دهد و با آزمایش متوجه می شود که بدن او سالم است و یا اینکه مریضی دارد گاهی انسان خود متوجه نیست که مریض است ولی با آزمایشی که دکتر برای او انجام می دهد متوجه می شود خون او چربی دارد ؛ اوره دارد و .... اینجاست که دکتر در پی علاج آن بیماری بر می آید و با داروهای که تجویز می کند سعی می کند آن بیماری را برطرف نماید

و داشتن علائم بیماری و مریضی دلالت بر این نمی کند که دیگر کسی که دارای این مریضی است قابل درمان نیست یا اینکه دیگر او همان انسان همیشگی نخواهد بود . بلکه انسان می تواند مریض باشد اما باید در پی درمان باشد اگر چه مریضی و بیماری او خیلی هم زیاد باشد .

در امور معنوی و روحانی انسان هم ممکن است انسان دچار بیماریهای گوناگون باشد که خودش متوجه نباشد و یا می داند که از لحاظ معنوی مشکلاتی دارد اما راه حل و درمان را نمی داند اینجاست که انسان همانطوریکه در بیماریهای جسمی به دکتر مراجعه می کند اینجا هم باید به قرآن و روایات و فرمایشات معصومین ( ع) و یا علماء متخصص مراجعه نماید تا راه علاج مشکلات معنوی خود را پیدا نموده و به سوی سعادت و کمال معنوی پیش رفته و خصوصیات خود را الهی نماید

در بخش روایتهای از معصومین علیهم السلام نقل شده است که دارای علائم و نشانه های از خصوصیات نیک و بد انسانهاست که انسان می تواند خصوصیات معنوی خود را با اینها مورد آزمایش قرار دهد و خود را بیازماید و اگر بعد از آزمایش متوجه ضعف بود سعی بر جبران آن نماید و اگر خوب بود سعی بر کامل نمودن آن نماید و اگر خدای ناخواسته در همه امور خود را آزمایش نمود و در همه آنها ضعیف بود و مشکل داشت نشانه این نیست که دیگر او از لحاظ معنوی قابل علاج نیست بلکه با این آزمایشها می تواند ضعف خود را از بین برده و سعی در خوب شدن نماید .

نشانه های عالم

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَقُولُ یَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ لِلْعَالِمِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ الصَّمْتَ

امیر المؤمنین مى‏فرمود: اى جوینده علم! عالم را سه نشانه است: علم و حلم و سکوت‏

نشانه های مومن

وَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ أَرْبَعَةٌ أَکْلُهُ کَأَکْلِ الْمَرْضَى وَ نَوْمُهُ کَنَوْمِ الْغَرْقَى وَ بُکَاؤُهُ کَبُکَاءِ الثَّکْلَى وَ قُعُودُهُ کَقُعُودِ الْوَاثِب‏

امیر المؤمنین (ع) فرمود: نشانه‏هاى مؤمن چهار چیز است:خوراکش مانند خوراک بیماران، و خوابش مانند خواب غرق‏شدگان، و گریه‏اش مانند گریه زن فرزند مرده، و نشستن‏اش مانند نشستن کسى است که از جا مى‏پرد

 نشانه های صابر

أَنَّ النَّبِیَّ ص قَالَ عَلَامَةُ الصَّابِرِ فِی ثَلَاثٍ أَوَّلُهَا أَنْ لَا یَکْسَلَ وَ الثَّانِیَةُ أَنْ لَا یَضْجَرَ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا یَشْکُوَ مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ

پیامبر اکرم فرمود. علامت و نشانه صابر و شکیبا در سه چیز است 1- هیچ وقت کسل و بى‏حال و حوصله نمیشود 2- هیچ وقت خستگى نمیکند 3- هیچ گاه از خداى‏ متعال شکوه و شکایت ندارد

نشانه های اهل دین

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِنَّ لِأَهْلِ الدِّینِ عَلَامَاتٍ یُعْرَفُونَ بِهَا صِدْقَ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءَ الْأَمَانَةِ وَ الْوَفَاءَ بِالْعَهْدِ وَ صِلَةَ الرَّحِمِ وَ رَحْمَةَ الضُّعَفَاءِ وَ قِلَّةَ الْمُؤَاتَاةِ لِلنِّسَاءِ وَ بَذْلَ الْمَعْرُوفِ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ سَعَةَ الْخُلُقِ وَ اتِّبَاعَ الْعِلْم‏وَ مَا یُقَرِّبُ إِلَى اللَّه‏

امیر مؤمنان (ع) فرمود اهل دین نشانه‏هائى دارند که بدان شناخته میشوند، راست گفتارى، امانت دارى وفاء بعهد صله رحم، توجه به ضعفاء ، آمیختن با زنان، نیکوکاری، خوش‏خلقى، خوش برخوردى، پیروى از دانش و آنچه بخدا نزدیک کند

نشانه های اجابت دعا

قَالَ إِذَا اقْشَعَرَّ جِلْدُکَ وَ دَمَعَتْ عَیْنَاکَ وَ وَجِلَ قَلْبُکَ فَدُونَکَ دُونَکَ فَقَدْ قُصِدَ قَصْدُک‏

 امام صادق (ع) فرمود: هر وقت پوست بر تنت جمع شد و اشگت روان و دلت لرزان گردید آن حال را بگیر و از دست مده که حاجتت مورد توجه حق قرار گرفته است.

نشانه های راستگو

فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمَّا عَلَامَةُ الصَّادِقِ فَأَرْبَعَةٌ یَصْدُقُ فِی قَوْلِهِ وَ یُصَدِّقُ وَعْدَ اللَّهِ وَ وَعِیدَهُ وَ یُوفِی بِالْعَهْدِ وَ یَجْتَنِبُ الْغَدْر

فرمود: راستگو را چهار علامت است: سخن مطابق واقع گوید، نوید و وعید خدا را تصدیق کند، به عهد خود وفا کند، و پیمانش را نشکند.

نشانه های اهل بهشت

عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ لِأَهْلِ الْجَنَّةِ أَرْبَعُ عَلَامَاتٍ وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسَانٌ فَصِیحٌ لَطِیفٌ وَ قَلْبٌ رَحِیمٌ وَ یَدٌ مُعْطِیَة

 از حضرت صادق علیه السّلام روایت است که: علامت اهل بهشت چهار چیز است، چهره‏اى گشاده، زبانى گویا و لطیف، قلبى مهربان، و دستى بخشنده‏

نشانه های توبه

وَ أَمَّا عَلَامَةُ التَّائِبِ فَأَرْبَعَةٌ النَّصِیحَةُ لِلَّهِ فِی عَمَلِهِ وَ تَرْکُ الْبَاطِلِ وَ لُزُومُ الْحَقِّ وَ الْحِرْصُ عَلَى الْخَیْرِ

نشان توبه‏کار چهار چیز است: بى‏غل و غش براى خدا کار کردن، ترک باطل، دست- نکشیدن از حق، و حرص بر خیر.

نشانه های حسن ظن

قَالَ الصَّادِقُ ع حُسْنُ الظَّنِّ أَصْلُهُ مِنْ حُسْنِ إِیمَانِ الْمَرْءِ وَ سَلَامَةِ صَدْرِهِ- وَ عَلَامَتُهُ أَنْ یَرَى کُلَّ مَا نَظَرَ إِلَیْهِ بِعَیْنِ الطَّهَارَةِ وَ الْفَضْلِ- مِنْ حَیْثُ مَا رَکِبَ فِیهِ وَ قَذَفَ مِنَ الْحَیَاءِ- وَ الْأَمَانَةِ وَ الصِّیَانَةِ وَ الصِّدْق‏

 حضرت امام صادق علیه السّلام مى‏فرماید که: حسن ظنّ و گمان نیک، ناشى مى‏شود از حسن ایمان، هر چند آدمى ایمانش قایمتر است و سینه‏اش از تیرگى و سیاهى سالمتر است، حسن ظنّ او به خدا بیشتر است. که: علامت حسن ظنّ و نشانه اتّصاف آدمى به این وصف شریف، آن است که به هر چه نظر کند غیر خوبى نبیند و عیب بین نباشد. چرا که خداوند عالم جلّ شأنه، ترکیب کرده است در بدن انسان و جا داده است در نفس او، صفتهاى چندى که نیست مقتضاى آن صفتها مگر حسن ظنّ.

یکى از آن، صفت حیا است و تقاضا کردن او حسن ظنّ را ظاهر است، چه حمل افعال مؤمنین بر بدى، با وجود احتمال خوبى، منافى حیا است.

دوم- صفت امانت، چرا که در پى عیبجوئى مؤمنان بودن و با وجود بودن خوبى و نیکوئى در ایشان، خوبى ندیدن و بدى دیدن، عین خیانت است.

و همچنین دو صفت دیگر که صیانت است و صدق نیز، مقتضى حسن ظنّ‏اند، چنان که ظاهر است.

نشانه های یقین

وَ أَمَّا عَلَامَةُ الْمُوقِنِ فَسِتَّةٌ أَیْقَنَ بِاللَّهِ حَقّاً فَآمَنَ بِهِ وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ فَحَذِرَهُ وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ الْبَعْثَ حَقٌّ فَخَافَ الْفَضِیحَةَ وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ فَاشْتَاقَ إِلَیْهَا وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ النَّارَ حَقٌّ فَظَهَرَ سَعْیُهُ لِلنَّجَاةِ مِنْهَا وَ أَیْقَنَ بِأَنَّ الْحِسَابَ حَقٌّ فَحَاسَبَ نَفْسَهُ

 نشان اهل یقین شش چیز است: به وجود خدا یقین کند و به او ایمان آرد، یقین کند که مرگ حق است و از آن بترسد، یقین داند که قیامت حق است و از رسوائى آن روز بیم کند، یقین داند که بهشت حق است و بدان شوق ورزد، یقین داند که جهنم حق است و براى نجات از آن آشکارا تلاش کند، بداند که حساب حق است و به حساب خود برسد.

نشانه های شیعه

حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَى عَنْ أَبِی مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِیِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِی الْمِقْدَامِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو جَعْفَرٍ ع یَا أَبَا الْمِقْدَامِ إِنَّمَا شِیعَةُ عَلِیٍّ ع الشَّاحِبُونَ النَّاحِلُونَ الذَّابِلُونَ ذَابِلَةٌ شِفَاهُهُمْ خَمِیصَةٌ بُطُونُهُمْ مُتَغَیِّرَةٌ أَلْوَانُهُمْ مُصْفَرَّةٌ وُجُوهُهُمْ إِذَا جَنَّهُمُ اللَّیْلُ اتَّخَذُوا الْأَرْضَ فِرَاشاً وَ اسْتَقْبَلُوا الْأَرْضَ بِجِبَاهِهِمْ کَثِیرٌ سُجُودُهُمْ کَثِیرَةٌ دُمُوعُهُمْ کَثِیرٌ دُعَاؤُهُمْ کَثِیرٌ بُکَاؤُهُمْ یَفْرَحُ النَّاسُ وَ هُمْ یَحْزَنُون‏

- ابى مقدام گوید: امام باقر مرا فرمود: اى ابا مقدام شیعه على (ع) فقط افرادى هستند که رنگ رخسارشان دگرگون شده و اندامشان لاغر گشته و خشکیده و لبهایشان خشک و شکمهایشان خالى است و رنگشان پریده و صورتشان زرد است چون تاریکى شب آنان را فرا گیرد زمین را بستر گیرند و پیشانى بر زمین نهند سجده‏ها کنند و اشگها بریزند بسیار دعا کنند و بسیار بگریند مردم شادى کنند و آنان غمگینند.


» نظر